Begravenis!!
Zo, nu mag ik eens een Thaise begrafenis van dichtbij volgen.
Niet dat ik het graag doe maar het betrof een familielid van ver weg.
De plechtigheid werd volledig in een tempel gehouden waarschijnlijk door plaats gebrek bij de familie.
Dit is echter geen goedkope beslissing.
Maar je maakt het natuurlijk zo duur dat je het zelf vind.
De bedragen gaan van enkele (tien)duizenden' per dag, tot in doorsnee zo'n 5 a 6.000 THB voor een normale tempel.
Dit bedrag dekt dan de huur van de rouwruimte, de dagelijkse gebeden door de monniken, het verzorgen van drank en spijs aan de bezoekers etc.
In de rouwruimte is er meestal nog keus in grote en 'decoratie'ligging binnen het tempel complex.
En natuurlijk het aantal monniken dat er aanwezig is bij de dagelijkse gebeden.
Als dit alles geregeld is word de kist van de overledene in koelkist geplaatst.
Deze kist word op een verhoog geplaatst en versiert met bloemen en kleine lampjes.
Dat het lichaam in zo'n 'koel-kist' geplaatst word heeft een goede reden, een Th begrafenis gaat van 3 dagen tot zelfs meerdere weken, en in dit klimaat kan je dan niet zonder meer het lichaam zo
lang opbaren.
Als dit alles achter de rug is komen er een paar monniken een kort gebedwake houden.
Blijkbaar is dit heel belangrijk voor het welzijn van de afgestorvene.
Ik zeg dit in niet respectloos.., maar een aantal van de rituelen hebben meer met bijgeloof dan realiteit te doen, en zodoende.
Een paar zulke toestanden, aan het einde van een gebedsronde is het gebruikelijk dat er water in een schaaltje gegoten wordt tijdens het gebed, bij normale gebeden houden een of meerdere personen
hun hand of vinger in de waterstraaltje, echter bij een begrafenis mag je dat niet doen, daar mag je dan hoogstens het schaaltje aanraken, je vingers in het straaltje houden is zoveel als dat je
zelf de overledene bent (of snel zal worden).
Dan nog dat je voordat je je eigen huis of grond weer betreed, je handen en gezicht moet wassen.
Voor dit doel staat er een schaal met water (of een paar flessen water).
De volgende morgen word er door de familie van de overledene, het ontbijt voor de overledene gebracht, dit word herhaald tot de laatste dag, waarbij het laatste ontbijt met verdere rituelen
verbonden is.
Iedere avond tot de dag van de crematie wordt er een gebedsronde gehouden, dit in bijzijn van de familie en diegenen die hun laatste eerbetuiging brengen.
Zulke avonden worden steeds 'voorgezeten' door vrienden of kennissen, of de ene of andere belangrijke persoonlijkheid, afhankelijk van de sociale status en/of relatie.
Dit 'voorzitterschap' wordt ook geafficheerd, op voorhand, voor de gehele duur van de begrafenis-dagen.
De bezoekers brengen gebruikelijker wijze een omslagje mee met donaties.
Deze donaties worden dan gebruikt om de kosten van de avonden te financieren (min of meer).
Bij ons hier in het dorp word er ook geld opgehaald bij ELK huis,dit is 20 Bath,om zo toch nog een min of meer normale crematie te krijgen.
Op de derde dag gaat de overledene, naar Thais geloof , op bezoek, of naar zij zeggen 'naar huis'.
Dit is naar hun zeggen herkenbaar omdat alle honden in de buurt beginnen te huilen.
En huilen doen de honden hier regelmatig.
Afhankelijk van de relatie tot de gestorvene word deze (geest) dan al dan niet in het huis gehaald.
Dit gebeurt door het branden van wierookstokjes, offergaven aan de 'huisgeest' om deze mild te stemmen en de bezoekende geest binnen te laten.
Binnenshuis word dan aan de favoriete plaats van de overledene eten en drank geplaatst, en de gesprekken gaan dan meestal in die richting alsof ze levend aanwezig is, waarbij in het verloop er op
geduid word dat ze overleden is (heel voorzichtig....) en een indruk gecreëerd die de geest het gevoel moet geven dat alles zover in orde is en zich geen zorgen moet maken over de personen die
achtergebleven zijn.
De Thais letten in dit moment op iedere verandering in de omgeving, wat er dan op duid dat de geest aanwezig is.
Dingen zoals vreemde geuren, voorwerpen die zich blijkbaar verplaats hebben enz.
Vanaf dat moment is de geest permanent aanwezig, niet alleen thuis maar ook wanneer je ergens naar toe gaat, kan het zijn dat deze meegaat.
Nog even over het voorzitterschap, deze persoon opent de gebedsronde, met eerst kaarsen aan te steken voor Boeddha beelden en een kort gebed, daarna kaarsen op een altaartje voor de monniken en een
respectbetuiging, gevolgd door kaarsen en wierook aan een altaartje bij de kist van de overledene.
De ceremonie meester leid dan de eerste ronde gebeden in (stel je maar niet te veel voor onder 'ceremonie meester', tenminste niet in gewone tempels, dit is meestal iemand van het leken personeel
van de tempel).
Na de gebeden word de kist naar buiten gedragen door de familie en word er een laatste groet gebracht.
De hele stoet doet dan drie rondjes om de tempel en de kist word dan voor de oven geplaatst.
Eerst komen de hoog geplaatste heren en dames ,na afroeping van hun naam,een laatste groet brengen.
Daarna komt de rest aan de beurt.
Het gezicht van de dode word een laatste maal gewassen en verdwijnt dan in de oven.
Later word de as bij elkaar ge raapt en word het meegegeven om in de tempel van het dorp of huis van de familie bijgezet te worden in de muur of eigen geestenshuisje.
Gedaan met het lawaai!!
Zo de verkiezingen zijn achter de rug!
Eindelijk wat meer stilte hier.
Of straks dan toch.
Voorlopig is mijn huis een hotel geworden.
Toen ik gisteren morgen op stond lagen er her en der mensen te slapen.
Deze waren over gekomen uit alle streken van het land om te komen kiezen.
Daar heb ik veel respect voor want kiezen is hier niet verplicht.
Dus deze mensen komen de familie letterlijk en figuurlijk steunen.
En het was de moeite geweest zeiden ze achteraf.
Ik weet niet precies met hoeveel ze hier hebben geslapen maar er stonden 19 paar schoenen voor de deur de mijne niet mee geteld.
Hotel JP.
Nu zijn er al een paar terug vertrokken maar vannacht hebben er nog verschillende blijven slapen.
Ze maken zich nu klaar om terug naar hun bazen te vertrekken.
En ik mag terug buiten.
Ik mocht bijna niet buiten omdat men bang was dat de tegenpartij dit zou gebruiken om de verkiezingen ongeldig te verklaren indien ze deze zouden verliezen.
Ik mocht zelfs niemand een goede dag zeggen die ik niet goed kende.
Als ik dit zou doen en er werd toevallig een foto van genomen dan kon dit een bewijs zijn dat ik iemand probeerde om te praten om voor de partij van de familie te kiezen.
Eerst wou ik dit niet geloven maar het werd er mij ingepompt, dat als er zo een foto zou zijn ,dit kon gebruikt worden als bewijs materiaal.
Dus was ik nood gedwongen verplicht in huis te blijven(huisarrest zeker)!
Nu alles voorbij is en de uitslag bekent is kan het (gewone) leven verder gaan.
Er kan nog altijd een staartje komen aan deze verkiezingen.
De uitslag is al wel bekend maar de verliezer heeft drie maanden de tijd om protest aan te tekenen.
Ik zal dus echt pas weten wie er burgermeester word als ik terug in Belgie ben.
Maar een ding staat voorlopig vast wij hebben een burgemeester in de familie!!
Hij had 152 stemmen meer dan de vorige.
Ge ziet dat het belangrijk is om een grote familie te hebben die de moeite neemt om van heide en ver(Belgie) naar Thailand te komen om te stemmen!
Gemeenteraads verkiezingen.
Zondag zijner hier lokale verkiezingen.
Voor zover ik weet zijn er maar twee partijen die hier in het dorp meedoen.
In een ervan is de vader van mijn schoondochter kandidaat burgermeester.
De vorige verkiezingen had hij enkele stemmen te kort om burgermeester te zijn.
Dus zoals je kan verwachten word er nu strijd geleverd om deze tekort aan stemmen in te halen.
De politiek is hier nogal een gevoelig onderwerp.
Ik wilde eert mee gaan campagne voeren.
Dat heb ik wijselijk niet gedaan al zouden het voor sommige onder jullie mooi foto's geweest zijn.
Foto's die aan vroeger zouden kunnen gelinkt worden in de tijd dat ik zelf mee ging plakken in Wezel en ‘t gooreind.
Hier rijden ze nu al van de eerste dag dat ik hier ben met ENORME geluidswagens rond.
Het begint al van 6 uur in de morgen tot het donker word.
Ik zal blij zijn dat het Zondag allemaal voorbij zal zijn.
Maar misschien heb ik dan wel een burgermeester in de familie dat is toch ook weer iets dat niet veel mensen kunnen zeggen.
Hieronder wat info over de aantallen provincies en dorpen die men hier heeft.
Hoeveel provincies heeft Belgie?
Dat moesten we vroeger op school van buiten kennen.
Ik hoop de ze dat hier niet moeten kennen!
Thailand is een koninkrijk in Zuidoost-Azie, dat in het oosten wordt begrensd door Laos en, Cambodia in het westen door Myanmar en de Andamanse zee, in het uiterste zuiden door maleisie en in het zuidoosten door deGolf van Thailand een onderdeel van de Zuid Cinese zee.
Het land heette tot 1949Siam.
De Thaise naam van het land is 'Prathet Thai', waarbij Prathet land betekent en het woord Thai vrij betekent. Thailand betekent dus letterlijk 'vrij land'.
Bestuurlijk is Thailand onderverdeeld in 76 provincies.
Ik ga ze hier niet vernoemen ,want als je aan de derde bent weet je al niet meer wat de eerste was.
Deze zijn onderverdeeld in 642 districten en 78 subdistricten.
De subdistricten zijn weer onderverdeeld in 7236 gemeentes die weer onderverdeeld zijn in 55.746 dorpen en 123 steden.
Een van die 55.746 dorpjes is Bo thai waar ik woon.
Van die andere weet ik de schrijf wijze niet juist.
Politieke partijen en verkiezingen
Thailand kent algemeen stemrecht sinds 1932.
De kiesleeftijd is in 1995 verlaagd van 20 naar 18 jaar.
De voorlaatste democratische verkiezingen vonden plaats op 2 april 2006, maar de resultaten werden ongeldig verklaard door het hooggerechtshof.
Toen op 19 september 2006 de junta aan de macht kwam, werden alle politieke activiteiten buiten de wet geplaatst.
De junta annuleerde ook de verkiezingen die gepland waren voor 15 oktober 2006.
Ze beloofden aanvankelijk dat er binnen twaalf maanden nieuwe democratische verkiezingen zouden volgen.
Maar nog in oktober 2006 werd die termijn tot 17 maanden verlengd.
Op 23 december 2007 werden de beloofde verkiezingen uiteindelijk dan toch gehouden.
Boeddhisme.
n Thailand heeft ongeveer 95 procent van de bevolking als geloof het boeddhisme, dat daar kwam rond de 3e eeuw voor Christus.
De meeste oorspronkelijke Thaise mensen wonen nog steeds op het platteland.
De mensen geloven daar nog heel erg in de boeddhistische levensloop.
Het begrip ‘karma' is voor de Thaise boeddhisten heel erg belangrijk.
Dit hoort bij de wedergeboorte, wat ook erg belangrijk is.
Als je ongelukkig of erg weinig geld hebt, komt dit volgens de boeddhisten door de dingen die je hebt gedaan in een vorig leven.
Nu zou je kunne gaan denken dat mensen erg gaan leven omdat ze toch wedergeboren worden, maar dat klopt niet.
Voor veel mensen is het leven van die dag al zwaar genoeg.
Toch gaan mensen als ze ouder worden, meer offers brengen voor een goed karma.
Het boeddhisme is niet zo'n religie met heel veel regeltjes, lijkt het.
Dit klopt voor de helft en de regels zijn niet echt super streng, maar veel mensen doen toch mee met de rituelen die er vaak al eeuwen zijn.
Doordat het boeddhisme zo'n grote godsdienst hier is, zijn hier ook de maatschappelijke regels mee verbonden.
In Thailand hebben ze dus een beetje losse invulling, omdat het boeddhisme ook niet zo streng is. Dit klopt ook voor het sociaal systeem.
Dat systeem is erg moeilijk te snappen en is soms een beetje tegendraads, door alle rangen en standen en ik snap er dus ook niet veel van
In Thailand zijn er ongeveer 30.000 tempels en daar leven 300.000 monniken.
Boeddha's leer laat de band tussen de ‘gewone man' en de monniken heel duidelijk zien.
Dit contact heeft veel te maken met de populariteit van het boeddhisme.
De monnikenorde wordt onderhouden door giften van ‘leken' (de gewone man).
Als je als leek iets geeft aan een monnik is dit goed voor je karma.
‘s Morgens doen de monniken hun ronde voor eten.
Mensen beschouwen dit dan niet als bedelen, maar eerder als een goede daad die zij kunnen verrichten.
Men geeft soms ook geld of tempelbenodigdheden zoals wierook aan de monnikenorde.
Dit geven is een van de belangrijkste dingen die men kan doen om een goed karma te krijgen.
Bij het offeren hebben vrouwen een groot aandeel.
Dit komt omdat zij niet tot de monnikenorde kunnen toetreden.
Ze kunnen wel non worden, dan moeten ze zich aan dezelfde regels houden.
Maar er echt horen ze er dan niet bij.
Daarom offeren vrouwen extra veel, omdat zij op die manier toch hopen een goed karma te krijgen.
Het is ook goed voor hun karma als hun zoon monnik wordt.
Misschien denk je nu dat veel religieuze activiteiten het doel hebben de monnikenorde te ondersteunen, maar dat is niet zo.
Toen de Thaise bevolking zich tot het boeddhisme bekeerde hielden ze de goden uit hun oude godsdienst, het animisme.
Zo staan er nog steeds bij heel veel huizen geestenhuisjes zoals ook bij mij thuis.
Zulke huisjes staan niet alleen bij huizen, maar ook bij winkelcentra, hotels of kantoren.
Daar zijn het soms hele grote bouwwerken.
Vaak worden in de huisjes dezelfde dingen geofferd als in een tempel (kaarsjes, wierrook en bloemen), met het verschil dat het hier wordt geofferd aan een geest.
Bij dit offeren wil met vooral de situatie verbeteren waarin men nu leeft. Men hoopt dat de geest kan helpen.
Het bijgeloof, dat het offeren in geestenhuisjes zou helpen, is niet alleen besteed aan mensen uit lage klassen.
Ook scholieren willen wel eens wat offeren voor een belangrijk examen.
Als je iets wilt offeren aan de goden moet je wel weten wat ze graag willen hebben.
Als je ze dat geeft maak je meer kans op succes.
Zo heeft de god Phra Kan graag geroosterde varkenskoppen,ge weet nog wel die koppen.
Nu weet ge tenminste waarvoor ze dienden.
Maar ze hebben me toch nog niet kunnen bekeren.
Misschien komt dat wel door die varkens koppen.
Grootste vis ooit!
Op vraag van de Willy of ze hier grote vis hebben heb ik het volgende gevonden.
In 2005 hebben Thaise vissers hebben de grootste zoetwatervis ooit gevangen. Natuurbeschermers betreuren alleen dat de 293 kilo wegende meerval niet werd teruggezet, maar opgegeten.
De vis heeft volgens onderzoekers van National Geographic Society de afmetingen van een grizzly beer en heeft alle bestaande records gebroken.
De meerval werd gevangen in de Mekongrivier in het noorden van Thailand, de rivier staat bekend om de massieve hoeveelheden van voornamelijk extreem grote vissen.
Maar voor de vissers was de afmeting van dit dier toch wel even schrikken.
Verbazingwekkend
'We hebben kunnen vaststellen dat de meerval de grootste zoetwatervis is die ooit is gevangen', aldus dokter Zeb Hogan van het Wereld Natuur Fonds. 'Een fantastische vondst. Het is een
verbazingwekkend idee dat deze monsters nog gewoon rondzwemmen in de rivieren.'
De vis is ongeveer zes kilo zwaarder dan de vorige recordvis, ook een meerval en eveneens gevangen in de Mekong. Alhoewel Hogan onder de indruk is van de vangst, denkt hij niet dat het record lang gaat standhouden. 'Er moeten vissen in de rivier rondzwemmen die nog groter zijn dan dit exemplaar', aldus de bioloog die is verbonden aan de universiteit van Wisconsin.
De Mekong is volgens Hogan een ideale leefomgeving voor grotere vissoorten. De rivier is de diepste ter wereld op sommige plekken worden dieptes van 70 meter gehaald.
Opgegeten
Lokale natuurbeschermers probeerden met de vissers te onderhandelen om het beest in leven te houden, zodat het zijn migratie naar de noordelijk broedgronden kon voltooien en voor nakomelingen
zorgen. Maar het volwassen mannetje was al niet meer in leven en werd in een dorp rond de rivier opgegeten. Het eten van de vis zou volgens lokale tradities geluk brengen.
De Mekongmeerval is zeer zeldzaam en Hogan betreurt het dan ook dat er geen mogelijkheid was om het beest beter te bestuderen. De National Geographic Society heeft langs de rivier een project lopen waarbij vissen langen dat twee meter of zwaarder dan 100 kilo worden bestudeerd. Hogan: 'Er is erg weinig bekend over deze meervalsoort. Een van de weinige dingen die we zeker weten is dat hij met uitsterven wordt bedreigd',
Volgens de bioloog heeft de Mekongmeerval verschillende concurrenten als het gaat om de titel van grootste zoetwatervis. De Mongolische zalm, de grote steur en de dinosaurusachtige arapaima dingen mee naar de titel.
Dus als ge een viske wil vangen kom maar af.
vissen
Gisteren morgen ontdekte ik heel wat gewoel in een waterplas dicht bij mijn huis.
Ik ben over de beek gegaan en kon vast stellen dat in dit plasje van ongeveer 4 op 3m veel vis zat.
Ik vroeg aan Noi om aan de overkant in het winkeltje een lijntje te kopen om te vissen.
Toen ze eerst zelf eens gaan kijken was of er echt wel vis in zat zei ze dat dat lijntje niet nodig was en dat ze de put zouden leeg pompen.
Na een paar uurtjes was de put bijna leeg en konden we beginnen met het zoeken naar vis.
Heel slimme vis bleek zo.
Ze groeven zich pijl snel in de modder in.
En dat heeft voor vele de reding geweest.
Er zaten kreukels,garnaal,meervalletjes en nog een drie soorten andere vis die ik niet ken in de put.
De negen meervallen werden in een kom gezet zodat ze hun lichaam konden zuiveren van de modder.
De kreukels ook.
De rest werd gekuist en de dag erna in de zon te drogen gelegd.
Vanmorgen dan werden de kreukels en meervallen aan de kookpot toegevoegd.
Het werd allemaal goed bevonden en door gespoeld met een glas bier dat eigenlijk vandaag nog verboden is.
Nationale rouw.
Op Woensdag 2 januari 2008,is de prinses Galyani Vadhana, de oudste zuster van koning Bhumibol Adulyadej van Thailand, overleden.
Morgen 15 november zal ze gecremeerd worden.
In Thailand hebben duizenden militairen al geoefend in het overbrengen van de torenhoge baar.
Op deze baar zal het stoffelijk overschot van de op 2 januari overleden prinses Galyani Vadhani naar een speciaal gebouwde koninklijk crematorium worden gebracht.
Nationale rouw
Thailand neemt drie dagen van nationale rouw in acht voor de uitvaartplechtigheden, die op 14 november beginnen en in totaal zes dagen duren.
Op 15 november staat de eigenlijke crematie gepland van de prinses die op 84-jarige leeftijd is overleden.
De eerste drie dagen van de rouw periode mag nergens in het land alcohol verkocht worden als eerbetoon aan de prinses.
Rijkelijk versierd
De constructie van het crematorium naast het Grote Paleis in Bangkok heeft zeven maanden in beslag genomen.
Er moest ook gekeken worden of de monumentale baar - een enorme draagstoel voor de urn met stoffelijke resten - in orde was voor de laatste gang van de prinses die, de enige zus van de Thaise koning Bhumibol.
Het rijkelijk versierde ontwerp komt van het ministerie van Cultuur.
Grote belangstelling
Duizenden Thai komen dag en nacht naar het 'koninklijke veld' Sanam Luang, om de voorbereidingen gade te slaan op dit grote open terrein naast het aloude
paleis- en tempelcomplex van Bangkok.
Loy Krathong
De laatste week van oktober en de eerste 3 weken van november vormen de '12e maan-maand'. In het Thais duan sipsong genaamd..
Deze tijd van het jaar is het 'na naam', hoogwaterseizoen.
In deze tijd zijn er vaak overstromingen in vele delen van Thailand, inclusief Bangkok.
Maar omdat het regenseizoen dan normaal gesproken over is, is het helder weer met een temperatuur van ongeveer 30 graden.
Dit is de tijd van het jaar dat op de dag van de volle maan van de 12e maan-maand het Loy Krathong festival gevierd wordt in Thailand en buurlanden.
'Loy' betekent letterlijk varen, en een 'Krathong' is een vaartuigje van verscheidene materialen in de vorm van een lotusbloem.
Dit vaartuigje bevat normaal gesproken een kaars, 3 wierookstaafjes, bloemen en enkele muntjes (bij voorkeur 9, omdat de Thai geloven dat dit getal geluk brengt).
Na het Thaise nieuwjaar (Songkran) op 13 april is dit het meest populaire festival.
Het festival begint in de avond als er een volle maan is (en vaak ook de avonden ervoor en erna). Mensen gaan dan naar de oevers van vijvers, kanalen, meren, rivieren en zelfs de zee om hun
krathong naar het water te laten.
De kaars en de wierookstaafjes worden aangestoken en dan wordt de krathong te water gelaten.
Men gelooft dat hoe langer de kaars blijft branden des te beter je geluk is in het komende jaar. Ook laten de Thaise koppeltjes vaak hun krathongs samen te water.
Hoe langer ze dicht bij elkaar blijven, des te langer en mooier de relatie tussen de samenlevenden heet te zijn.
Sommige koppeltjes spelen vals door hun krathongs met een klein touwtje te verbinden.
Ook wordt in de meeste provincies buiten Bangkok siervuurwerk afgestoken en worden er papieren ballonnen met een kaars eronder opgelaten.
Deze Thaise heteluchtballonnen, Khom Loy genaamd, kunnen een sterrenhemel creëren met duizenden lichtpuntjes.
Doordat deze ballonnen vaak een home-made product is, storten ze wel eens neer en kunnen soms aanzienlijke schade veroorzaken als ze bv. elektriciteitsdraden of transformators raken, daarom zijn de ballonnen in Bangkok verboden.
Overigens zijn deze ballonnen in een groot deel van Oost-Azie een gebruik en bekend onder namen als Sky Lantern, Kong Ming.
Ook in Europa is er een rage te bespeuren, zo worden ze in Nederland vaak Ufoballon genoemd en in Duitsland Sky Laterne.
Ook op het water zijn er duizenden kleine en grote vaartuigjes te zien tijdens het Loy Krathong festival.
Tijdens dit festival wordt op alle radio- en televisiezenders bijna constant het Loy Krathong Lied gespeeld.
In de meeste plaatsen wordt er ook een wedstrijd gehouden, waarbij lokale schoonheden strijden om de plaatselijke Miss krathong te worden.
Ook worden in de meeste plaatsen parades gehouden, waarbij groepen mensen (van scholen, universiteiten, politiekorpsen enz.) reusachtige krathongs hebben gebouwd, die te water worden gelaten.
Later worden deze dan door een jury beoordeeld.
Je hoeft niet noodzakelijk zelf je krathong te maken, alhoewel dit wel het meeste plezier oplevert. Krathongs kunnen overal in straatstalletjes gekocht worden, van heel klein tot reusachtig.
Sinds eind jaren '90 is er vooral door de Bangkokse gouverneurs van alles aan gedaan om het neerlaten van krathongs te beperken. Dit omdat de kosten van het opruimen astronomisch zijn en steeds
maar meer mensen in Bangkok plastic zijn gaan gebruiken in plaats van natuurlijke materialen.
Deze acties hebben weinig effect gehad en de Thais blijven hun krathongs te water laten. Sommigen meerdere op een avond.
Daarom heeft de gouverneur van Bangkok in 2003 afgekondigd dat het neerlaten van krathongs van niet-natuurlijke materialen verboden is en bestraft wordt.
Volksgeloof
Volgens het Thaise volksgeloof zijn er 5 godinnen die de 5 elementen vertegenwoordigen:
ME Phra Toranee: moeder aarde
Mae Phra Phai: godin van de wind
Mae Phra Plerng: godin van het vuur
Mae Phosop: godin van het eten
Mae Kong Ka: godin van het water.
Loy Krathong is een jaarlijkse dankzegging aan de godin Mae Kong Ka omdat zij zo'n overvloedige regenval heeft gegeven en daarmee voedsel, drinkwater en transportwegen voor de bevolking.
Het is op hetzelfde moment ook een vragen om vergeving van de zonde van het verspillen van water.
Veel Thai geloven daarnaast ook dat als hun krathong wegvaart, daarmee de zonden van het afgelopen jaar worden weggewassen.
De legende van de krathong
Volgens de legende was het de dochter, 'Nang Noppamas', van een Brahmaan-priester in het begin van het koninkrijk Sukhothai van meer dan 700 jaar geleden, die op haar eigen manier de godin Mae Kong
Ka wilde bedanken. Nang Noppamas wordt vaak beschreven als de mooiste, intelligentste en meest talentvolle vrouw die ooit in het Sukhothai koninkrijk heeft geleefd. Zij zou de eerste krathong
gemaakt hebben in de huidige lotusvorm en na het aan de koning getoond te hebben te water hebben gelaten in de rivier met een kaars en wierook. En zo zou het moderne Loy Krathong zijn begonnen