jpthailand.reismee.nl

Nu alleen maniok aanlevering op de zaak.

Nu alleen maniok aanlevering op de zaak.

Het is nu stilletjes op de zaak er wordt alleen maniok aangeleverd.

Het seizoen voor de maisoogst begint over twee a drie maanden pas.

Omdat de maniok een plant is die op zeer arme gronden kan groeien en goed tegen de droogte kan, wordt deze plant hier veel gekweekt.

Ook kan men de wortels het hele jaar door oogsten.

Thailand is op de wereldschaal het land dat het op een na meeste maniok kweekt namelijk 31.678.017 ton.

Ook heeft de plant weinig last van insectenplagen alleen de wolluis durft al eens voor problemen zorgen.

Dit is dus een ideale plant voor de Thaise boeren.

De plant heeft heel veel zetmeel en is zeer voedzaam.

Maar de plant is ook giftig het bevat waterstofcyanide ofte wel blauwzuur.

Dus deze moet eerst verwijderd worden uit de wortels.

Ze moeten eerst gemalen, gespoeld, gekookt, gefermenteerd en of gedroogd worden.

Soms worden ze bij ons gemalen en in de zon gedroogd, maar dan moet het weer hiervoor heel geschikt zijn want met wat tegenslag moet men alles weggooien.

Want zo gauw de wortels van de moederplant los komen begint er een chemische verandering.

De oogst moet daarom binnen twee dagen worden verwerkt.

En als men weet dat een pick-up vullen met drie personen een hele dag duurt dan kan er niet gedroogd worden bij temperaturen van maar 30°/35°.

Men heeft minstens 45° nodig dus dat gaat binnenkort wel gaan lukken denk ik.

Bij het oogsten gaat men als volgt te werk.

Men kapt de struik, die 3 meter hoog kan worden, ongeveer 60cm boven de grond af.

Dan worden er ook ineens bruikbare stekken bewaard om vervolgens na de oogst deze terug te planten.

Als de stekken en de struiken gekapt zijn de begint het zware werk.

De rest van de plant moet uit de grond getrokken worden met zo weinig mogelijk schade aan de wortels.

Dat is een dag taak voor drie man om een pick-up te vullen.

Dan komen ze naar ons worden gewogen en gelost, morgen de spectaculaire beelden te zien, en er wordt cash uitbetaald als ze dit willen.

Zo gauw er een volle vrachtwagen met aanhanger maniok geleverd is wordt deze door ons naar de fabriek gebracht.

Jp en Noi

Ann