jpthailand.reismee.nl

Ons huis beschermen tegen de gee......

Vandaag was het weer zover.

Elke keer als we naar hier komen doet mijn vrouw een ritueel om de geesten goed te stemmen.

Het is bijna afgezaagd maar ik heb voorlopig niets te vertellen dan weer die phies.

Het is zo dat in het alledaags leven van de Thaise bevolking geesten een belangrijke rol spelen.

De schrik ziet er diep in en dus moeten die goed gestemd worden.

Dus er zullen vandaag offers gegeven worden.

Toen wij begonnen zijn met bouwen van ons huisje, ongeveer 25 jaar geleden, hebben wij ook zo een geeste huisje laten zetten.

Dat was om de geesten, die op het land aanwezig waren, toch iets hadden om verder in te leven(?).

Maar je mag dat zomaar niet overal zetten en daarom moet er een speciale monnik komen die in de sterren kan lezen waar het huisje precies moet staan.

Maar na enkele jaren moesten wij een oprit aanleggen om ons huis te kunnen bereiken maar dat geesten huisje stond in de weg.

Wij gewoon terug naar die monnik en die komt graag tegen een vergoeding een andere plaats voor de twee geesten huisjes bepalen.

Ja twee deze keer want de geesten die in het oude huisje woonden moesten naar het wat hogere huisje, omdat deze dus al langer daar waren en wat hoger in rang waren.

Het tweede is voor de nieuwe geesten, dus ieder zijn plaats.

Maar nu terug in het heden.

De huisjes hebben hun beste tijd al achter de rug en zijn niet zo fris meer,maar ze zullen het ermee moeten doen.

Mijn zware job is alle bladeren van de oprit vegen en daarna de twee huisjes ontdoen van vuil en ctra.

Als alles eventjes proper is, want het regent hier blaren nu de droogte is begonnen, kunnen we twee tafels weg zetten om de offers op te zetten.

Meestal is dit veel fruit, limonade, rijst, sigaretten, water, whisky, wierook, kaarsen, 2kippen en 2 gekookte varkens koppen.

Hiermee zouden ze het moeten doen.

In de tuin komen ook twee tafels met allerlei op.

Om 9 uur begonnen ze te bidden want 9 is een geluksnummer.

Na een half uurtje zat het bidden erop en mocht alles weer weggenomen worden want ze kwamen toch niet(gelukkig).

De gekookte varkenskoppen werden ontdaan van vlees, oren, neus, tong en inbegrepen de hersens, tot er niets dan bot over was.

Het bot was voor de honden en de rest voor ons.

Lekkere varkensoren met wat pikantesaus en een whisky erbij niet slecht voor sommigen.

Ik moet wel zeggen aan de hersens ben ik niet aan geweest ik denk dat ik er al genoeg heb, nu hopen dat mijn neus en oren niet gaan groeien.

Maar ik vraag me wel af voor wie ze dat nu echt geofferd hebben.(voor mij zekers)


JP en Noi.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!