jpthailand.reismee.nl

Rode tanden.

De betelpalm is een rechtopstaande tot 15 meter hoge palm.

Deze palmboom groeit ook in mijn tuin hier.

De stam is slank en lang.

De bladeren zijn geveerd en meestal tot 2 m lang.

De bloemen zijn klein, lichtgeel en zitten in fijnvertakte bloeiwijzen, de er uit de verte als poederkwasten uitzien.

De bloeiwijzen en later de vruchttrossen zitten hoog aan de stam aangehecht, vlak onder de gladde, groene bladschedenbundel.

De vruchten zijn geel tot oranje, rond tot eivormig en tot 6 cm groot.

En daar is het nu om te doen deze vruchten,betelnoten genaamd is hier een genotsmiddel zoals vroeger bij ons de pruimtabak.

De betelnoot is eigenlijk een steenvrucht en geen noot.

Een ander voorbeeld van een noot die geen noot is de kokosnoot.

Deze noten zijn eigenlijk de zaden van de boom.

De harde betelnoot is ongeveer zo groot als een kippenei.

De noot heeft een bittere smaak en is rood van kleur.

Het is al eeuwen geliefd om zijn opwekkende werking.

Hier in de Oosterse landen wordt de onrijpe noot veel gekauwd.

De noot wordt in kleine brokjes gehakt en in een vijzel fijn gestompt.

Er worden ook kalk,tabak en kruiden aan toegevoegd,en ieder heeft zijn eigen recept.

Er ontstaat bij menging een rode pasta die bij het kauwen het speeksel vuurrood kleurt.

Deze pasta kan men ook op de markt kopen samen met de tabak die hier in grote zakken ligt uitgestalt.

Daarna word het ingepakt in een stuk betelblad.

Bij gebruik verkleuren de tanden rood.

Ik vind dit een vies zicht.

Na het kauwen worden de dan smakeloos geworden resten uitgespuugd.

En dit vind ik nog een viezer zicht.

Hier en daar ziet men rode vlekken op de grond van deze lekkernij.

Vroeger werd er veel meer op deze lekkernij gekauwd maar dit is gelukkig aan het verminderen.

Meestal doen de oude mensen dat.

Het is een heel ritueel het klaar maken van deze pasta.

Ik herinner mij dat mijn schoonmoeder vroeger thuis vertrok om samen met andere deze rituelen te volgen.

Later op de dag kwam ze dan goed beneveld thuis want de mond werd daarna schoongespoeld met de plaatselijke sterke drank van eigen makelij.

Ik hoop zolang ik leef mijn vrouw deze noten gewoon laat liggen,daarna doet ze maar wat ze wil.

Reacties

Reacties

Pierre

Dat heb je mooi beschreven. Ik heb mijn schoonmoeder voor zover ik weet, nooit gezien zonder zo'n rode chick in hare mond! En dan maar in een pot spugen...

Pierre

Lukt het een beetje met je knie? Hopelijk valt het allemaal nog wel mee. Groetjes uit Wuustwezel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!