jpthailand.reismee.nl

Regen seizoen begonnen?

Als u op vakantie wil gaan naar Thailand,zoals ik, is het belangrijk om te weten dat Thailand drie seizoenen kent.

Eigenlijk is het net als in de meeste tropische landen: een droge periode, de regenperiode en een overgangsperiode.

De droge periode is van december tot en met februari en wordt gekenmerkt door hoge temperaturen en erg veel zon.

Het warmste gedeelte van Thailand is te vinden in de Centrale Laagvlakte.

Overdag wordt het hier gemiddeld 33 graden.

Let wel op ik spreek hier over gemiddelden.

Elders in het land is het gemiddeld zo'n 31 graden.

Dit is afhankelijk van de hoogte of de afstand tot zee waar zeewind voor verkoeling zorgt.

De warmste maand van het jaar is april,en welke maand zijn we nu?

Just april.

En welke vakantieganger kiest er dan voor om met deze hoge temperaturen naar Thailand te gaan waar de thermometer bijna ontploft?

Just den deze.

Op 27 april 1960 werd het in Uttaradit (in het noorden) 44,5 graden, maar dit soort temperaturen zijn uitzonderingen.

Maar hier in Bo Thai hebben we die temperatuur ook soms maar dan wel in de vlakke zon.

In de nacht is het gemiddeld zo'n 23 graden.

Op de eilanden voor de zuidkust is de nachttemperatuur hoger dan op het vastenland.

In de noordelijke bergen koelt het 's nachts af tot 19 graden.

En hebben ze hier winterkledij aan.

Lage temperaturen treden vooral op in december en januari.

Op een van mijn vorige tripjes naar hier in december, werd er een 20 tal km hier vandaan,het min° behaald en dit kwam hier uitgebreid op het journaal.

Dit was in Thailand al lang niet meer gebeurd.

Na de droge periode start het regenseizoen.

Zoals de naam als aangeeft laat deze periode zich kenmerken door veel korte, maar krachtige regenbuien die voornamelijk in de namiddag vallen.

Het regenseizoen begint in mei en duurt tot het einde van oktober.

De echte regenbuien beginnen in de meeste plaatsen pas in juli echt te vallen.

Maar gisteren was dat even anders.

Toen we onze dagelijkse bijsturing van ons lichaamsvocht gingen aanvullen.

We zaten op onze gebruikelijke plaats op ons gebruikelijk terrasje.

En we waren wat aan het zeveren over vanalles en nog meer,zagen we de bui hangen.

We discuteerden over dat het nu zou regenen of niet.

Zelfs de ervaren bevolking deed er aan mee.

De echte kenners dachten dat het allemaal met wat wind en donder en bliksem wel zou over waaien.

Een enkeling die er anders over dacht kreeg gelijk.

De eerst druppels vielen en verdamten direct van zodra ze op de gloeide pek vielen.

Het bleef langzaam druppelen en enkele plaatselijke verbranding plaatsen van afval doofden uit.

Waarom weet ik niet maar ik moest aan mijn werk denken.

Verdoemme nog maar een maand hier zeg.

Maar swat.

Het druppelen was voorbij en het water viel met bakken uit de hemel.

Het leven viel hier op straat volledig stil.

Dachten we.

Er kwam en plaatselijke boer aangereden met enkele vrienden.

Ze moesten allemaal zaklampen hebben.

Ze gingen kikkers vangen.

Jan en ik keken elkaar aan van ,die zijn zot.

De mannen vertrokken met hun lampen in de gietende regen.

Maar al snel bleek dat ze wel eens gelijk konden hebben.

Het was amper een kwartiertje aan het regenen toen er volledig uit het niets enkele kikkers voor onze neus passeerde.

Het is echt wonderlijk dat deze beestjes weten dat het regenseizoen begonnen is.

De exemplaren die wij gezien hebben zullen de dag wel overleven.

Maar wat die mannen straks mee brengen zullen wij morgen avond op een bord als snack aangeboden krijgen.

Smakelijk en SCHOL!!

Overmorgen dus weer een kater, alhoewel ik liever een poesje zou hebben.

Pierre

Hallo JP.,
Maak er nog een plezante maand van. Maar denk eraan; als ge met ne kater zit, kunt ge met een poesje niet veel aanvangen...
Groetjes hé,
Pierre.

Jan

citaat:
"Een enkeling die er anders over dacht kreeg gelijk.

Ik ga geen naam noemen dat zou te veel eer voor deze persoon zijn,maar hij had wel gelijk."
einde citaat.
Gezien ik ongelofelijk bescheiden ben zal ik hier dus niet op reageren. JP heeft wel enorm veel mensenkennis.