jpthailand.reismee.nl

Pi Mai (nieuwjaar).

Volledige chaos hier nu?

Na de problemen in Bangkok,waar 21 doden vielen,begint nu het Thais nieuwjaar.

Songkran is het Thais nieuwjaar en begint op 13 april op in Thailand.

Het Thaise woord 'Songkran' komt uit het Sanskriet en betekent: 'verplaatsen' of 'van plaats veranderen'.

In dit geval verandert de zon haar positie.

Nu kan het regen seizoen begingen.

In de grote steden duurt het feest vaak drie dagen tot een week.

Hier lijkt het erop dat het langer gaat duren.

Ze zijn hier namelijk al een tijdje bezig.

In deze periode gaan de bewoners uit de grote steden terug naar hun eigen provincies om samen met hun families dit feest te beleven.

De moderne Songkran wordt ook wel 'het feest van het water' genoemd omdat gedurende de drie dagen iedereen elkaar nat wil gooien met water.

Langs de weg staan hele families met emmers water, tuinslangen en waterpistolen klaar om voorbijgangers nat te gooien.

Pick up trucks rijden langzaam rond, vol met mensen die in hun midden een groot watervat hebben.

Met bakjes gooien ze iedereen nat die ze maar tegenkomen.

Vaak hebben ze ergens een groot blok ijs opgehaald om het water ijskoud te maken.

Vooral mensen met paraplu's en nog droge mensen zijn het mikpunt.

Sommigen hebben bakjes met wit mentholpoeder vermengd met water bij zich om mensen vegen in hun gezicht te geven.

Tegenwoordig heeft men ook al andere kleurtjes gevonden om in het water te doen.

Als je zoiets over u krijgt zie je er echt niet uit!

Iedereen heeft veel lol en doordat het zo warm is, is het vele water een welkome verkoeling.

Maar de meeste toeristen vinden het wel fijn,maar niet voor lang.

Ik ben er zo een!

Alles drijft van het water.

Wanneer je iets bij hebt dat niet tegen water kan, portefeuille,camera en dergelijke, steek je dat best in een plastiekzak.

Vermits ik geen onderwater camera heb zal ik dat ook moeten doen.

En dan maar hopen dat je op het moment dat ik een foto maak geen koude douche krijg.

In de ochtend wassen de monniken de boeddhabeelden (om genoeg regen voor de rijstvelden af te smeken) en vaak worden kleine dieren uit hun kooi vrijgelaten.

Ook worden tijdens deze dagen de grootouders, oudere familieleden en leraren geëerd door de jongere generatie.

En ook hier zal ik niet aan ontsnappen.

Met de handpalmen tegen elkaar gieten de jongeren geparfumeerd water over de handen van de ouderen.

Ook de voeten worden plechtig gewassen.

In ruil hiervoor krijgen ze wensen voor goede gezondheid, een lang leven en welvaart.

Songkran staat in Thailand ook bekend als de 7 gevaarlijke dagen.

In de dagen rond Songkran vallen veel verkeersdoden en gewonden, voornamelijk door drankmisbruik.

In 2009 vielen er 373 doden, 4.332 gewonden bij totaal 3.977 ongelukken.
Meestal door bestuurders die dronken rijden.

Vooral motorfietsen zijn vaak bij ongelukken betrokken.

De regering probeert door onder andere politiecontroles het aantal ongelukken te laten dalen, maar ieder jaar stijgt het aantal.

Zeker nu bijna alle politie agenten in Bangkok zijn voor de betogingen daar.

Ik vrees dat het dit jaar nog erger zal zijn en hopelijk krijg ik geen echt ongeluk!

Dus ' sawa di Pi Mai' wat letterlijk 'gelukkig Nieuwjaar' betekent.

?