jpthailand.reismee.nl

Het verkeer in Thailand.

Het is er per ongeluk nog eens van gekomen om hier een dagje uit het dorp te gaan.

Enkele tantes hier hadden de oude stad Ayuttaya nog niet gezien.

Er werd een auto gezocht en een chauffeur.

Ik heb me dan maar aangeboden als chauffeur.

De auto werd geleverd door de Jan.

Jan wilde zelf niet mee.

Hij zei dat hij geen hondensitter had omdat de tantes allebei mee gingen.

Mijn persoonlijke mening is dat hij mijn rijsteil niet vertrouwde.

Maar hij ging dus niet mee.

In de vroege morgen vertrokken we om vijf uur.

Niet simpel hier rijden in den donkere!

De helft van de brommers heeft hier geen licht.

En dan nog die tweewielige tractors die hebben ook geen licht.

Als men dan een tegenligger ziet aankomen ,en je word verblind door hun lichten, mag je hopen dat er juist honderdmeter verder, geen van de vorige voertuigen rijden.

Als er wel een zou rijden dan hebben de buitenlandsechauffeurs niets te zeggen.

Je bent ALTIJD in fout.

Hieronder enkele begrippen die gemaakt zijn door mensen zoals Jan.

Zij kunnen het weten want ze zijn al jaren hier in Thailand en ze spreken dus uit ervaring.

1) Rijbewijs:
Document dat voorkomt dat u een controlerende politieagent moet omkopen.

- ik hoop dat mijn internationaal rijbewijs ook goed is!
2) Helm:
Toestel dat motorrijders op hun hoofd dragen met hetzelfde doel als een rijbewijs.

-een helm zet ik ook niet op!
3) Minimumleeftijd:
Dit is de leeftijd dat men zelfstandig op een brommer plaatsneemt zonder eraf te donderen.

-juist met de tippen van de tenen aan de grond kunnen is ook niet nodig!
4) Maximum gewicht/maximum aantal personen:
In het Thaise verkeersreglement zijn deze begrippen niet gekend. Men krijgt de indruk dat in de Thaise taal geen equivalent van het woord 'vol' voorkomt.

- een auto is pas vol als er iemand afvalt!

-een vrachtwagen moet juist overal onder kunnen en men mag gebruik maken van stokken om draden en dergelijk omhoog te duwen!
5) Rijrichting:
Richting om op de snelste manier Uw reisdoel te bereiken. Voor autosnelwegen wordt geen uitzondering gemaakt.

- spookrijders zijn hier geen abnormale verschijning zelf op autostrades!
6) Doorlopende streep op de weg geschilderd.
a) een dubbele lijn is een verkwisting van verf
b) een navigatiehulpmiddel bij dronkenschap.
Ik verklaar mij nader met de volgende handleiding voor het gebruik van de doorlopende streep:
- men drinkt zich een stuk in zijn kl.......
- men klimt in- of op zijn voertuig
- men bepaalt het midden van de weg.
- daar ziet men 4 strepen.
- men sluit één oog waarna er twee strepen verdwijnen.
- en positioneert zijn voertuig tussen de twee overgebleven lijnen en rijdt zo naar de gekozen richting.
- het knipogen naar een schoon grietje kan rampzalige gevolgen hebben.
- Als een boom middenin de motorkap staat, heeft men de streep aan de zijkant van de weg gevolgd!

7) Verlichting.

Verlichting aanschakelen bij valavond of in het donker: alle thai zijn zeer milieubewust, vandaar dat ze het ermee gepaard gaande hogere brandstofgebruik zoveel mogelijk willen vermijden

-geen lichten dus!
8/ Verkeersreglement.

(enkel na te leven zolang het niet strijdig is met het ik doe mijn goesting principe).

-dus alleen naar u zelf kijken en niet proberen te botsen!
9) Voetgangersbruggen .

Ornamenten die enkel dienen om uithangborden voor portretten van de koning te creëren.

-de trappen zijn veel te vermoeiend bij dit weer!

- dus gewoon overlopen en hopen denken ze hier!
10) Inhaalverbod .

Inhaalverbod in onoverzichtelijke bochten : vervalt zolang je voertuig niet onzacht met de tegenligger in aanraking komt
11) Bus.

De bus is een voertuig dat zich altijd extreem rechts verplaatst zonder gebruik van richtingaanwijzers!
12) Middenberm.

De middenberm word gebruikt als extra rijvaken pechstroken ook!
13) Vrachtwagen .

Voor dit voertuig vervallen alle regels, de chauffeur in kwestie maakt ze zelf !
14) Politie.

Politie agenten dienen normaal ter smering van het verkeer zodat het vlotter verloopt, hier smeren ze enkel zichzelf; halen hun energie uit groene flessen en zijn niet direct zuinig; maar meestal toch sympathieker dan onze blauwbloezen .
Ik denk dat de meeste Belgen hier graag rondrijden. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij ook wel snel aangepast heb aan een ander.

Ook nog extra oppassen als er een struik of een tak op de rijbaan ligt.

Die ligt er niet zomaar.

Soms komt het door een of andere storm of een rukwind.

Het is zeker aan te bevelen het stuk flora voorzichtig te benaderen.

In veel gevallen ligt er onder of vlak achter de tak een put in de weg van een omvang om een gemiddelde olifant in te doen verdwijnen.

Voor kleinere putten doet men de moeite niet om ze te signaliseren. De put kan inmiddels ook al gedicht zijn, maar als de tak er nog ligt is het beton nog zo zacht dat de olifant er nog altijd in kan verdwijnen.

De Thais hebben ook geen gevaren driehoek.

Dus als er opeens takken op de weg liggen wil dit zeggen dat er een ongeval is of er staat een voertuig in panne.

Opgepast dus.
Dan nog de dieren die hier op de rijbaan lopen.

Koeien.
Een kudde koeien voorbijsteken is meestal geen probleem, maar hou er altijd rekening mee dat er soms één exemplaar een bijzonder smakelijke pol gras aan de andere kant van de weg waarneemt en er onmiddellijk op af gaat. Rijdt U niet voorzichtig dan is een onzachte kennismaking met deze hamburger op poten zeer wel mogelijk.
Kippen
Dit zijn de meest onvoorspelbare exemplaren van het dierenrijk. Als ze een voertuig horen of voelen naderen dan vluchten ze weg. Ofwel naar links, ofwel naar rechts zou je denken. Nee, ze hebben nog een derde weg gevonden. Naar beide zijden, dit wil zeggen eerst de ene en dan de andere kant op. Deze manoeuvre heeft al vele kippenlevens geëist.
Slangen
Bijna even erg als kippen. Meestal spurten ze verder in de oorspronkelijke richting, maar het gebeurt dat ze plots terugdraaien. .
Honden
Het gedrag van honden leunt dicht aan bij dat van mensen.
Hoe groter het voertuig dat hen nadert hoe sneller ze hun dutje onderbreken en met duidelijke tegenzin opzij gaan. Motorrijders kunnen zich aan een verachtelijke blik verwachten en dienen dan rond het beestje te rijden. Maar, pas op....... Als de hond een loops exemplaar van het andere geslacht waarneemt nemen zijn ballen het commando over de hond over. Hij vertrekt dan met een rotgang in de richting van zijn tijdelijke nieuwe liefde met soms rampzalige gevolgen voor zijn gezondheid.
Zoals gezegd, ze lijken op mensen...

Zo voor vandaag heb ik al genoeg geschreven anders word het wat veel.

Denken jullie maar dat ik nog aan het rijden ben naar Ayuttaya dan kan ik binnen een paar dagen hopelijk weer iets schrijven.

Zo dan ga ik mij nu maar zot laten verklaren door toch zelf te rijden!

Tot schrijfs!