jpthailand.reismee.nl

Wereldnieuws?

Na lang wachten schrijf ik nog eens iets.

Ik ben voorlopig bezig met grootvader te zijn.

Ik denk dat jullie dat wel begrijpen.

Alle dagen genieten we van deze twee lieve kleinkinderen.

We zijn nog nergens heen geweest en we zitten in het dorp.

Vervelen doen we ons niet.

Het weer is heel goed.

De temperaturen gaan hier s'nachts niet onder de 21° en dat is hier heel koud.

Overdag is het heel wat anders.

Dan moet ge echt niet in de zon lopen die de temperatuur tot 40° en meer doet stijgen.

Tegen de avond gaan we het verloren vochtgehalte van ons lichaam terug op peil brengen.

Maar ik heb er geen goede kontrole over want ik heb altijd al teveel vocht bijgevuld.

Het nadeel is natuurlijk een zware kop s'morgens.

Maar dan komen de kleinkinderen uit bed en vergeet ik die koppijn een beetje.

Het belangrijkste nieuws hier is de grote betoging die er aan komt.

Ik weet zeker dat dit wereld nieuws zal zijn en zeker in Belgie ook het nieuws zal halen.

Maar het is in Bangkok te doen en dat is toch een paar honderd kilometer van hier.

De lokale bevolking heeft ons verzekerd dat we hier in het dorp echt niets te vrezen valt.

dus 13 en 14maart 2010 is het een enorm belangrijke dag voor Thailand, misschien zelfs bepalend voor de toekomst van het land.

De roodhemden zullen massaal gaan betogen in Bangkok (men verwacht >1 miljoen betogers).

Het zal er stuiven!

Laat ons hopen dat er geen doden vallen.

Ze eisen het aftreden van de huidige premier en zijn regering die aan de macht kwam na een interventie van het Thaise leger.

Hun stelling is dat als je democratie wil je dan ook de keuze van het volk moet respecteren. De tegenpartij, de geelhemden, heeft een ander verhaal.

Zij hekelen de corruptheid van de afgezette regering en loven de militairen en de huidige regering omdat ze het land hebben gered van de ondergang.

De twee partijen staan lijnrecht tegenover mekaar.

Ze splijten het land alshetware in een rood helft en in een gele helft.

Het Noorden en het Noord-Oosten + grote landelijke gebieden zijn procentueel gezien 'rode' gebieden.

De grootstad Bangkok (>1o miljoen inwoners) en randgebieden is 'geel'(de roodhemden begeven zich vandaag dus in het hol van de leeuw).

De hogere ambtenarij en de intellectuelen denken hoofdzakelijk geel, de boeren en arbeiders rood.

De partij die de vorige verkiezingen met grote meerderheid won heet de Thai-rak-Thai partij (vertaald = Thaise mensen houden van Thailand).

De oprichter was Thaksin die al enige naar het buitenland gevlucht is.

Ikzelf spreek mijn voorkeur niet uit want dat doe je als buitenlander beter niet.

Ook is het moeilijk de politiek hier te begrijpen maar dat is in Belgie ook zo.

Het grote gelijk zal zoals altijd wel in het midden liggen en het wordt vooral een kwestie de partijen met mekaar te verzoenen.

Een en ander is toch nadelig voor de Thaise economie en het toerisme.

Het toerisme kreeg in het recente verleden verschrikkelijke klappen.

Ik brand een kaarsje voor de goede afloop.

En ik ga der nu nog eentje drinken op de goede afloop!

Schol!!

Reacties

Reacties

maike

awel ik denk dagge ne hele goeien bompa zij.geniet er maar van.en dagge dan op tijd bijtankt,dan zalt wel in orde blijven.noch veeeeeeele groetjes.en........GENIET!!!!!!!!!

maddy

vandaag is dit op het nieuws geweest

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!