jpthailand.reismee.nl

Uit mijn hofke.

UIT MIJNEN TUIN.

Als ik niets te melden heb zal ik proberen de planten en dieren in mijn tuin te tonen aan jullie.

Ik zal dat doen met telkens een foto en wat uitleg over de plant.

Ik ben aan het proberen ook de vogels op de foto te krijgen maar die willen niet blijven zitten tot ik met mijn camera klaar ben.

Ik zal beginnen met de grosella (Phyllanthus acidus).

Hij is een lid van de familie Phyllanthaceae,waar ook onze stekelbessen en rodebessen familie van zijn.

Maar hier noemt men grosella, mayom.

Het is een 2-9 m hoge, bladverliezende struik met een dichte brede kroon die bestaat uit uitgespreide dikke takken.

De bloemen groeien dicht opeen in 5-12,5 cm lange, hangende pluimen die direct ontspringen vanuit de stam en de dikkere takken .

De vruchten ontwikkelen zich tot dichte trossen.

Ze zijn tot 2 x 3 cm groot, bolvormig met afgeplatte uiteindes en geribd met zes tot acht stompe ribben.

Rijp worden ze bleekgeel tot bijna wit en hebben ze een wasachtige glans.

Het vruchtvlees is vlezig, sappig en smaakt zeer zuur. In het midden van de vrucht bevindt zich een met het vruchtvlees vergroeide, harde geribde steen die bestaat uit vier tot zes zaden.

De zure vruchten zijn rijk aan vitamine C.

Ze worden met veel suiker als fruit gegeten.

In suiker gekookt verkleurd het vruchtvlees naar robijnrood.

De vruchten worden ook gebruikt voor de bereiding van sauzen.

Tevens worden de vruchten zoetzuur ingelegd met andere vruchten.

Ook kunnen de vruchten in drank en azijn worden verwerkt.

Jonge bladeren kunnen gestoofd als groente worden gegeten.

Er wordt aangenomen dat de grosella van oorsprong uit Madagaskar komt.

Reacties

Reacties

erik buys

Hallo jp ik ben jarloers waar je nu bent
je zult zeker niet aan ons denken
maar ik begrijp dat
groeten Erik

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!