jpthailand.reismee.nl

De geest is terug en ik ben er heel blij mee.

Toen we vroeger naar hier kwamen hadden we een pracht van een huisdier.

Het beestje maak een geluid dat duidelijk herkenbaar is.

Dat geluid is te horen tot op 100 meter van zijn huis en daarom ook niet geliefd voor mensen die niet goed kunnen slapen, maar ik vind het gewoon zalig dat geroep en ik lig er niet wakker van.

Nu ons huis al 2 jaar niet bewoond is geweest was deze niet meer aanwezig want ik hoorde hem niet meer.

Ik hoorde er wel roepen bij de buren links, en rechts, zou hij het zijn???

Juist op de zevende dag van ons verblijf hier gaf mijn vrouw een feestje voor onze kleinkinderen, met de ouders erbij natuurlijk,

en dit omdat we onze 7 dagen zelfquarantaine er hadden opzitten.

Links en rechts waren de beestjes weer naar de vrouwtjes aan het roepen.

En dan ineens schuin boven mijn hoofd het geluid van mijn lievelingsbeest, prachtig ik kreeg er gewoon kiekevlees van zo blij was ik.

Ik kreeg hem niet te zien maar hij was er dus wel.

Of het dezelfde van vroeger is weet ik niet, maar het zou zeker kunnen omdat ze wel 15 jaar oud kunnen worden.

Vroeger hebben we hem wel dikwijls gezien vooral juist onder de nok van ons dak waar hij een kier had gevonden om zo op de loer te liggen om insecten te verorberen.

Ook in de badkamer zat hij wel eens achter de spiegel (maar dat kan ook zijn vrouwtje geweest zijn) niet beseffend dat zijn staart groter was dan de spiegel.

Hier in Thailand wordt hij gezien als een brenger van geluk en vruchtbaarheid.

Geluk kan ik nog wel gebruiken maar laat de vruchtbaarheid voor mij maar achterwege.

Volgens de Thaise volkswijsheid zou men bij het kopen van een huis de eerste nacht zijn heel herkenbaar geluid moeten horen als teken van geluk, als men hem niet hoort zou men beter het huis verkopen.

Vroeger,60 jaar geleden, werd het beestje hier ook gegeten volgens mijn vrouw, want zij heeft het moeten eten omdat ze te dun was, en nu niet meer dus het werkt, zijn vlees zou ook een goede medicatie zijn tegen allerlei kwalen.

In Filipijnen is het beestje nu beschermd door een wet.

Deze wet verbiedt het bezitten, vangen en doden van de dieren.

Bij overtreding kan een geldboete van 7000 dollar of een gevangenisstraf van maximaal 4 jaar worden opgelegd.

Dus voor mij is dat beestje 7000 dollar waard.

Veel geld voor een geest.

In Thailand maakte men de kinderen bang van dit beestje, dat toch zo een 40 cm groot kan worden, omdat hij in het nauw zit toch stevig kan bijten.

Het heeft naargelang zijn lichaam toch een grote kop met sterke kaakspieren en kleine scherpe tanden.

Als hij iets beet heeft zal hij niet gauw meer loslaten, en het diertje los maken zal niet lukken zonder het te Kwetsen.

Ook zal beet zeker een wonde achterlaten met een groot risico op wondinfectie.

Daarom zegt men tegen de kinderen, pas op voor de phi, wat geest in Thailand wil zeggen.

O ja bijna vergeten het gaat hierover een van de grootst gekko’s die er zijn je weet wel die beestjes die op de muren en over het plafond lopen.

Ik probeer nog een foto te maken maar dat zal niet simpel worden.

Zo tot de volgende en lig maar niet wakker van de geest ik doe dat ook niet.


JP en Noi

Reacties

Reacties

Lucien

Da was weer een schoon verhaal jp, grts

Ann

Wij hadden thuis de donkere Wauw niet na 6 u op straat verscheen.., en de palmtakjes die het huis moesten beschermen!

Linda

Mooi bericht jp ik wist niet dat dit nieuw was hoe komt ge er aan is misschien alleen voor thailand toch heel goex

jean-pierre schellekens

Linda hier is het begonnen https://jpthailand.reismee.nl/reisverhaal/9107/aftellen-begonnen/

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!