jpthailand.reismee.nl

Bhoeda feest.

Elke Thaise man moet tijdens zijn leven minstens één keer een monnik worden.
Er staat geen leeftijd op voor het worden van monnik in Thailand.
Monniken die intreden mogen maar 8 bezittingen hebben: 3 kledingstukken , naald en draad, een scheermes, een waterzeef en een kledingriem.
Met monnik wordt iemand bedoeld die vanuit religieuze overtuiging zijn leven,of een gedeelte van zijn leven in en klooster gaat en leeft volgens zeer strikte regels.

Er staat geen vaste termijn op maar het moeten minstens drie dagen zijn.

Het monnik worden moet ook gebeuren voor ze getrouwd zijn.

Thaise monniken hebben een speciaal dagprogramma die helemaal gewijd is aan oefening van hun religie.

Eten mogen de monniken alleen tussen zonsopgang en 11 uur 's ochtends, echter drinken mogen ze de hele dag door.
Het is een grote eer voor de familie als iemand monnik word.

Het gaat gepaart met vele speciale riten waar wij niets van begrijpen.

Wij zien dit als bijgeloof maar hier word alles heel serieus genomen.

Vrouwen mogen een monnik niet aanraken of met hem in dezelfde kamer alleen zijn..

Als een vrouw iets aan een monnik wil geven, moet zij dat naar hem toeschuiven, soms op de doek die de monnik hiervoor bij zich draagt.

Reden, monniken mogen geen lusten hebben en een vrouw aanraken kan lust opwekken.

De monnikken krijgen onderwijs in Pali, de taal van Bhoedha-geschriften.

Ik heb de eer gehad om zo een feest mee te maken vroeger als onze zoon monnik werd.

Het is een hele ervaring die moeilijk te beschrijven is.

Het is allemaal heel ingewikkeld en er is dus altijd een leermeester aanwezig die U zegt wat je moet doen of zeggen.

Ik heb vele van deze feesten mee gemaakt en ik heb dit nu speciaal voor jullie nog eens gedaan,want ik ben geen feestvarken dat weten jullie ondertussen al.

Dagen opvoorhand word er al van alles klaag gemaakt en voorbereid.

Iedereen van de familie helpt mee,want later zal hun beurt ook wel komen, als die nog niet geweest is.

Op de bewuste dag komen vrienden en familie bijeen en er word gestart met eten.

Gevolgd door drinken.

Tijdens dit feestmaal word de monnik,in dit geval waren het er twee,klaar gemaakt voor de plechtigheden.

Ik ga hier niet uitleggen wat er allemaal moest gedaan worden, en waarom.

Zelf snap ik er niet veel van en ik wil geen verkeerde uitleg geven.

Het belangrijkste van deze eerste dag,voor de monnik in wording,is de ceremonie voor het kaal knippen en scheren van al het hoofd haar de wenkbrauwen inbegrepen.

Iedere aanwezige moet drie stukjes haar van het hoofd knippen.

Als hier mee begonnen word kan men zien hoe emotioneel en hoe belangrijk dit is voor de naaste familie.

Hier en daar vloeien de traantjes.

Het haar word verzameld ineen kom die door de moeder word vast gehouden en later word hiermee nog iets plechtig gedaan maar waarom weet ik niet.

Als iedereen zijn drie plukjes haar heeft afgeknipt komt de dorpskapper met en scheermes en alles word mooi geschoren.

Als dit gebeurt is begint het huisorkest weer te spelen en de drank doet de mensen bewegen op de dansvloer.

Dit duurt ongeveer een uurtje, en dan worden de monniken samen met hun ouders en grootouders in een open wagen gezet, en het volk begint een wandeling naar de tempel.

Vooraan rijd de bevoorradingswagen.

Deze is voorzien van voldoende of te veel whisky en bier.

De wandeling gaat heel langzaam vooruit,en soms achteruit.

Ze gaat door het dorp begeleid door het zelfde huisorkest.

Onderweg word er steeds gedanst en gedronken.

Op een gegeven moment kwam mijn vrachtwagen zelfs vast te zitten in de stoet.

De chauffeur vond dat niet erg want hij kreeg ook wat te drinken.

Maar ik vond dat wel erg want hier word men betaald per rit en niet per uur.

Er passeerde ook een wagen met varkens die aan hun laatste rit bezig waren.

Misschien liggen die vanavond wel op ons bord.

In de tempel aangekomen worden er nog drie toertjes rond de heilige boom gedaan.

Dit is een grote boom waarin men soms wat as legt van gecremeerde personen.

In de nissen van de boom en onderaan de stam staan verschillende beeldjes die thuis zijn stuk gevallen of waar iets mee gebeurd is.

Als deze beeldjes ooit zijn gewijd door een monnik ,mag het beeldje niet weg geworpen worden.

Daarom komt men het hier zetten om de natuur zijn werk te laten doen.

Na de drie toertjes krijgen de monniken hun eerste lessen en gaan wij naar huis.

Wij hebben nog vier uur de tijd om wat te ontnuchteren want dan begint het avond feest al.

Op het avondfeest werd veel volk verwacht.

Er stonden 9 rijen tafels van 15 tafels lang en aan elke tafel konden 8 personen zitten.

Dus als je wil weten hoeveel volk er verwacht werd zullen jullie je rekenmachine moeten pakken.

Er stond een groot podium,en het feest werd ingezet met een groep die allen nieuwe Thaise muziek bracht.

Er werd niet gedanst.

Intussen werd iedereen voorzien van eten en drank.

Toen de groep pauze nam kwamen de danseressen hun talenten tonen.

Mooi aangekleed met pluimen op het hoofd en dansend op traditionele Thaise muziek.

Dit werd erg gewaardeerd door de aanwezigen.

Daarna mocht het groepje weer zijn kunsten tonen en ook nu werd er niet gedanst.

Sommige begonnen al te roepen om iets anders, en anderen gingen al naar huis.

Ook aan onze tafel waren er al die weg wilden.

Toen ons huismerk van bier op was kregen we een ander merk gepresenteerd.

Dit werd door de Thais aanvaard maar wij zagen dat niet zitten en wilde naar huis.

Toen het groepje eindelijk gedaan had,wat niet te vroeg was,was het weer de beurt aan de mooie meisjes.

Intussen waren de plannen om te vertrekken opgegeven ,daar waren de danseressen de oorzaak van.

Van zo gauw deze begonnen stormde de dansvloer vol en werd er plezier gemaakt.

Intussen waren er aan onze tafel nog die zich aan de whisky gezet hadden wegens gebrek aan goed bier.

Ik bleef natuurlijk Fanta drinken.

Hoe later het werd hoe hitsiger er op het podium werd gedanst.

Gelukkig want velen waren zich aan het vervelen.

Rond middernacht zijn wij vertrokken wegens,buik heel vol.

En een beetje rust was welkom want straks moeten we er weer vroeg bij zijn om de jonge monniken naar de tempel te brengen voor hun definitieve inwijding.

Om vijf uur ik weeral eerst uit bed om zeker niet te laat te zijn.

Om zeven uur beslist Noi niet te gaan vanwege geen goesting.(kater)

Een hlf uur later hebben ze haar kunnen om praten,maar nu moet ze zich nog klaar maken.

Het gevolg was dat iedereen al vertrokken was zonder ons.

We hebben ze nog kunnen inhalen voor ze aan de tempel waren.

Een we hebben direct getankt aan de voorraad wagen.

Weer Fanta natuurlijk zie maar naar de foto.

nu konden we onze weg gerust verder zetten.

In de tempel aangekomen,werd het orkest uitgeladen en de processie kon beginnen.

Er moeten drie rondjes rond de tempel gelopen worden.

Dit mag niet te snel gaan want na drie rondjes is het gedaan met dansen.

De drie rondjes hebben meer dan een uur geduurd.

Eindelijk konden onze twee kandidaat monniken worden binnen gedragen in de tempel.

Dit gebeurd door hun vrienden.

Hier binnen gebeurd een hele ceremonie die bijna twee uur duurt.

Eerst krijgen de jonge monniken hun monnik kleren van hun ouders en mogen ze voor het eerst deze aandoen.

Terwijl ze hier van alles doen waar ik niets van begrijp,zijn wij maar weer gaan eten.

Dat is ook allemaal met de stoet meegekomen.

Als wij ons goed rond hadden gegeten,kwamen nu de officiële monniken naar buiten.

Hun zakken werden al direct met geld geladen,en ze zijn nog maar een minuut monnik.

Terwijl de twee samen met hun ouders op de papieren wachten vertrekken wij met de discobus terug naar huis.

Maar het duurde wel wat lang eer iedereen was ingestapt met die nieuwe chauffeur(ikke)zag het er niet zo veilig uit.

we zijn allemaal goed aangekomen en nu konden we pas zien wat een vuilnis er weer overal verspreid lag.

Noi haar broer zal weer een centje kunnen bij verdienen maar dat zal vandaag niet zijn.

Bijna iedereen is perretotal,alleen ik niet natuurlijk!

maike

seg jiepieke ge mut ni zoveel fanta drinken zenne. das ni gezond.ebbe ze daar dan gennen ice thee???

willy

Eten, drinken, rond dieen boom wandelen, dansen, enz,,, maar gene tombola. Prijzen genoeg daar denk ik.

willy

Rijden ze daar nie met ne tuk-tuk, max, 2 personen.
Tuk-tuk= aangekleede brommer.