jpthailand.reismee.nl

Prachtig.

1 december 2008 Bothai,

De kredietcrisis gevolgd door de economische crisis drukt zwaar op de wereld.

Hier in Thailand komen daar de onzekerheid en de ongemakken rond de bezetting van de twee luchthavens in Bangkok bij.

Maar wie vanavond tussen 7 en 8 uur naar de westelijke nachthemel heeft gekeken, zo als ik,krijgt toch weer wat vertrouwen in de toekomst.

Venus, Jupiter en de grotendeels verduisterde maan vormden te samen een 'smiley' die lachend op ons neerkeek.

Je hoeft er niet gelovig voor te zijn om een blij gevoel van binnen te krijgen bij het aanschouwen van zo'n vriendelijk teken aan de hemel.

Ik begrijp die Drie Koningen nu wel, die zomaar op pad gingen naar Bethlehem na het zien van (waarschijnlijk) een supernova.

Wat wij hier zagen was uitzonderlijk.

Allereerst was de hemel wolkenloos.

Dan is een samenstand van Venus met Jupiter uitzonderlijk.Venus,die immers de ochtend- of de avondster genoemd wordt omdat hij (of zij?) een binnenplaneet is, die dichter bij de zon staat dan de aarde en niet lang na de zon ondergaat, en Jupiter, die de grootste planeet van ons zonnenstelsel is en veel verder verwijderd is van de aarde.

Bovendien staat nu de aarde tussen zon en maan. Verre van uitzonderlijk, maar samen met de twee planeten vormt het dit mooie beeld.

Nu om 9 uur is de smiley achter de horizon verdwenen, maar in andere delen van de wereld, zoals in Belgie kan later op de avond een verduistering van Venus door de maan gezien worden, Ook uiterst zeldzaam, want de laatste keer dat dat gebeurde was op 25 september 1924.

Frontaal gezien is het rechteroog (klein) de grote planeet Jupiter en het linkeroog Venus.

Dit heeft natuurlijk met de afstand tot de aarde te maken.

Gewoon prachtig en doet even crisis vergeten en het koude weer hier,s nachts 17°brrrrrrrrrrr.

willy

Seg het is nu al de 8ste, ge zijt toch nie ziek zeker.
Nu zijn we u verhalen gewoon, nie stoppen hé. Hier is het koud, dus blijf nog maar ginder, en moest ge heimwee hebben dan komen we wel even, maike komt ook mee, en moogd ge daar binnen met ne schotse rok ? met het kruis bloot,,,,,,, Ik moet al goed kijken als ik ga pissen, dat hem zeker buiten hangt, dat het zeker mijne punt van me hemd nie
is.....
wv

jp

morgen begin ik er terug aan.
We zijn even weg geweest vanaf morgen krijgt ge terug verslag voor de vergadering.
En ik dacht dat jullie dat gezever al beu waard!
Of ni?